Meer mee op de fiets

Meer mee op de fiets

Op het cargo-bike-event

Nederland wordt internationaal gezien als fietsland van de wereld. En toch als het op het vervoeren van veel spullen gaat, pakken we met z'n allen toch nog maar al te graag de auto in plaats van de fiets. Het is te zwaar, te groot, onhandig of het weer is niet optimaal.

Gelukkig staat de techniek niet stil, en hebben we op het cargo-bike-event Nijmegen de nodige inspiratie opgedaan. Hier werden de laatste ontwikkelingen op het gebied van bakfietsen, longtail-bikes en fietskarren gepresenteerd. Kijk je met ons mee?

Met de Carla Cargo kun je 200kg aan spullen vervoeren zonder dat je zwaarder hoeft te trappen
Met de trein onderweg naar het Cargo Bike Event Nijmegen
Met deze bakfiets kun je je gasten van het station ophalen
Een complete silent disco met bar aan de fiets gehangen.
Heerlijke Chai thee van onze man with a mission
Ook Oskar had genoten van het evenement

Zwaar? Elektrisch biedt mogelijkheden

Voor veel mensen is het gewicht van de lading doorslaggevend. Want niemand heeft zin om zich peentjes te zweten, terwijl ze moeizaam op looptempo een lading van 200kg aan spullen meezeulen op de fiets. Gelukkig hoeft dat ook niet meer.

Bijna alle bakfietsen zijn tegenwoordig verkrijgbaar in een elektrisch ondersteunde uitvoering. Zo merk je niet meer dat je meer mee hebt dan allen jezelf. Met optrekken krijg je een boost, en met de gelijkmatige ondersteuning fiets je met een aantal kinderen, een lading boodschappen of andere bagage alsof het niets is.

Met de Carla Cargo kun je 200kg aan spullen vervoeren zonder dat je zwaarder hoeft te trappen

Maar revolutionair is de Carla Cargo. Met deze trailer kun je namelijk 200kg aan spullen vervoeren zonder dat je merkt dat je zwaarder hoeft te trappen. Dit is namelijk een van de weinige fietsaanhangers die elektrisch ondersteund is. De mogelijkheden van deze trailer zijn eindeloos. Van boodschappen-bezorgdiensten tot aan verhuizingen!

Bakfietsen

Op het bakfietsenplein kwamen we een aantal bekende fietsen tegen. Zo was de compacte elektrisch ondersteunde soci.bike aanwezig: een compacte fiets met prettige rij-eigenschappen, die daarnaast ook op leasebasis verkrijgbaar is. Ook Urban Arrow, Iceni Cycles, Douze cycles en Babboe waren van de partij.

De Urban Arrow hoefden we niet meer te testen. Die kennen we als een prettige, stoere bakfiets. De Iceni-bakfiets is een handige fiets voor zowel (veel) bagage als passagiers van alle leeftijden. Deze passagiers kijken standaard achteruit, waarbij je minstens zo veel kunt zien. En zo heb je gelijk geen spiegels meer nodig.

Babboe was aanwezig met de complete serie bakfietsen, waaronder het topmodel de Babboe Carve. Dit is ogenschijnlijk dezelfde fiets als de Babboe Curve. Echter schijn bedriegt: Dankzij een speciaal systeem kan de Carve kantelen als een 2-wielige fiets. Dat hebben we geprobeerd. Het is even wennen, maar het fietst wel een stuk natuurlijker. Met name handig op langere afstanden waarbij je soepel de bochten door kunt sturen. In de stad en bij verkeerslichten in ieder geval geen strikte noodzaak.

Longtail-bikes en fietskarren

Longtail-bikes zijn een van onze favoriete fietsen. Ze hebben de mogelijkheid om veel bagage of meerdere kinderen mee te nemen. Of je kind nu pas geboren is, of eigenlijk zelf al kan fietsen: deze fietsen bieden de mogelijkheden zonder dat je hoeft in te leveren op het rij-gemak. Ze fietsen als een tandem, waarbij de bijrijder altijd flink meetrapt.

Longtail-bikes fietsen als een tandem, waarbij de bijrijder altijd flink meetrapt

We hebben twee longtail-fietsen getest: De Yuba en de Bike43. Beide fietsen reden erg prettig en soepel. Helaas was de hal te klein om echt het verschil tussen deze fietsen te merken. Omdat het beide ondersteunde fietsen zijn, vlieg je er namelijk mee weg voordat je het weet.

Ten slotte hebben we een aantal fietskarren bekeken. Met name de fietskarren van Carry Freedom (www.carryfreedom.com) zijn echt handige, multifunctionele fietskarren. Deze zijn in meerdere standen te gebruiken zodat je ook zonder fiets er nog mee verder kunt komen, bijvoorbeeld de winkel in.

Een ander slag mensen

Eigenlijk begon het evenement pas toen de beurs gesloten was. Toen we tegen de sluitingstijd van de beurs last-minute op het plein wat te eten hebben gehaald, raakten we met steeds meer mensen aan de praat. We kregen bier, wijn en Chai-thee aangeboden en raakten aan de praat over wat ons allen verbindt: duurzaam leven, mens-aangedreven transport en beetje bij beetje de wereld een beetje beter maken.

Zwaaiend, zingend, lachend en gillend zijn we in een vlot tempo naar het station gebracht

En als het dan uiteindelijk zo laat wordt dat je echt die laatste trein terug moet nemen omdat je (helaas) de volgende dag weer hard moet werken, wat is er dan prettiger dan een lift naar het station? Op de enorme elektrisch ondersteunde bakfiets van Cycles Maximus kregen we (en 8 anderen) een lift naar het centrum van de stad en het station. Zwaaiend, zingend, lachend en gillend zijn we in een vlot tempo naar het station gebracht. Scott, bedankt!

Met een wee gevoel namen we afscheid. Wat zou het leuk geweest zijn als we de tent mee hadden gehad en de volgende dag nog meer van die mooie, interessante en innovatieve fietsen te testen....

Hoe neem jij je spullen mee op de fiets?

Nu vragen we ons natuurlijk af hoe jij je spullen meeneemt op de fiets. Past het allemaal? Wat zijn je grenzen? Wat vind je van elektrische ondersteuning? Zou je een van bovenstaande (bak)fietsen zelf aanschaffen? En ken je nog andere interessante fietsen of fiets-aanhangers die we zouden moeten zien? We horen het graag!

Over Joris

Al meer dan 10 jaar fiets ik samen met Anneloes iedere vakantie Europa door. En sinds de komst van Oskar is dat niet veranderd. Hooguit het aantal kilometers wat we afleggen.