Hoe je kinderen met een OV-fiets mee kan nemen

Hoe je kinderen met een OV-fiets mee kan nemen

De perfecte oplossing voor als je verder wilt na de trein

Leestijd = 4 minuten

Een auto brengt je van deur tot deur. Een trein brengt je van station tot station. Dat betekent dus dat je nog van en naar het station moet komen en soms moet overstappen. Dit deden we altijd te voet. Als test hebben we de OVfiets geprobeerd.

Een deel-economie

Steeds meer mensen zien in dat ze niet alles hoeven te hebben. Dat je dingen kunt delen. Bijvoorbeeld een deel-auto, je eigen spullen (Peerby) of je autorit (Uber). Dat scheelt een hoop kosten en materiaal. Zo ook met de OVfiets.

Eigen fiets mee?

Natuurlijk kun je ook de fiets meenemen. Dan heb je je “eigen” fiets, die misschien versnellingen heeft, lekkerder rijdt of prettiger stuurt. Als je op 1 dag op en neer gaat scheelt dat niet veel in de prijs, maar je moet die fiets dan wel meeslepen.

Vouwfiets

Een vouwfiets is ook een goede mogelijkheid. Vanaf 150,- heb je al een nieuwe. Maar een goede vouwfiets zoals een Brompton, betaal je al snel 1000,- voor. Daar kun je meer dan 250 keer een OVfiets van huren. Of dat het waard is, is afhankelijk van hoe vaak je reist. Voor onze weekendritjes is dat het (nog) niet waard.

OV-fiets

Een OVfiets huur je gewoon op het station voor onder de 4 euro. Dat niet per dag, maar per 24 uur. Soms staan ze in lockers, en soms kun je ze huren bij een bemande fietsenstalling. Je hebt dan gegarandeerd volle banden, werkend licht en een verstelbaar zadel. De abonnementskosten zijn per december 2016 vervallen. We gaan naar een deel-maatschappij en de OVfiets hoort daar bij.

We gaan naar een deel-maatschappij en de OVfiets hoort daar bij.

En Oskar dan? Een ovfiets heeft toch geen fietszitje?

Daarom hebben we een Yepp fietszitje meegenomen. Oskar gaat dan achterop de fiets, en kan gewoon met ons mee. Dat scheelt een hoop tijd. Het fietszitje past niet altijd op de OV-fiets. Alleen de nieuwe ovfietsen hebben een bagagedrager met Easyfit window. Daar past ons fietszitje precies op. Door een speciaal koppelstuk te gebruiken past het fietszitje ook op bagagedrager zonder Easyfit window. Maar dat maakt het wel een stuk lastiger. Dan moet je eerst nog boutjes en moertjes vastdraaien in plaats van alleen eenvoudig het zitje vastklikken.

Ook hebben we nog een fietskar. Die kan ook mee in de trein. Dan kan Oskar daar ook in slapen als hij moe is of als het laat wordt. Die is wel een stuk groter dan dat fietszitje.

Vrijheid

Voordat Oskar er was, gingen we vaak met de (vouw)fiets naar het station. Dat was lekker snel. Zo snel dat reizen met de trein bijna net zo snel was als met de auto. Maar met Oskar ging dat niet. We moesten meer tijd nemen om met hem te wandelen naar het station. Of om gebruik te maken van de bus. Dat maakt reizen wel een stuk langer.

We hopen onze fiets-oplossing nog iets te verbeteren. Want met Oskar naar het station fietsen is wel erg praktisch en fijn.

Ga naar het blogoverzicht

Over Joris

Al meer dan 10 jaar fiets ik samen met Anneloes iedere vakantie Europa door. En sinds de komst van Oskar is dat niet veranderd. Hooguit het aantal kilometers wat we afleggen.